Kolmapäev, 16. september 2015

Trennijuttu - before & after

Ma olen seda postitust siin terve igaviku edasi lükanud, sest olen müstilisel veidral kombel viimase paari kuu jooksul trennilainelt kuidagi maha kukkunud. Ma tundsin, et ei ole kuidagi aus (?) kirjutada enda teekonnast kui ise kodus looderdan ja logelen. Õnneks õnneks õnneks olen nüüd enam-vähem härjal sarvist haaranud ja liigun vaikselt korraliku trennirutiini poole tagasi. 
Mind häiris ko-hu-ta-valt see, et terve suve (olgu Juulis ja Augustis) ei teinud ma pea, et üldse trenni kuna olen muidu regulaarset trennirutiini suutnud hoida ca. 4 aastat. 
Ütlen ausalt, et mulle meeldib rutiin. See võib kõlada veidralt aga ma tunnen end rutiinis olles ja sellest kinni pidades, teades mis päev ja järgnev ja järgnev mulle toob, kindlalt. 

Minu teekond tervisliku elustiilini on olnud üsna pikk ja muutuv aastate lõikes. Kuna juttu on palju, alustan seda postitust kõige kõige algusest, ehk siis nö. kaalukaotuse jutukesest.
Otsustasin teha täieliku kannapöörde oma elus aastal 2012 kui kaalunumber näitas 71,1kg. Mainin ka ära, et olen 168cm pikk. 
Mul on siiani meeles iga viimane kui üks kommentaar, mis mulle kasvanud kehakaalu kohta tehti ja see häiris mind kohutavalt. Enesekindlus oli suhteliselt nullilähedane.

Alustasin teekonda hästi kergelt - tegin õues pikemaid jalutuskäike kuni lõpuks olin võhma kasvatanud nii palju, et suutsin ka veidi joosta. Sellest hetkest hakkasin käima ka Rocca al Mare Myfitnessis, kus umbes aastake tegin trenni suuremalt jaolt cardio rütmis. Jalutasin/jooksin jooksumasinal ning sõitsin rattaga. Jooksudistantsid piirdusid enamjaolt kuni 7km ja rattasõidu distantsid olenevalt päevast 10-30km.
Üks väga väga tähtis motivaator trenniteekonnal oli minu jaoks väikeste eesmärkide seadmine ja nende ajapikku täitmine. 
Koju seinale asetasin kalendri kuhu märkisin päevad mil tegin trenni ning samuti seadsin eesmärgiks, et mõne kuuga pean suutma saavutada vajaliku vormi Maijooksu 7km jooksudistantsi läbimiseks.
Mõeldud - Tehtud!
Samuti oli üheks väga väga tähtsaks punktiks millest kinni pidada see, et nädalas ei tohi kaotada kaalu rohkem kui 500g-700g. Pidasin sellest rangelt kinni, et tulemused oleks püsivad ja nahale ei tekiks kaalukaotusega nö. šokki.

Kui tundsin, et olen cardiotreeninguga korraliku põhja alla saanud, hakkasin lisama ka lihastreeningut. Üritasin keskenduda tervele kehale, aga tihtilugu läks see käest ära ja treenisin vaid neid murekohti, mis olid silmale kõige rohkem häirivad (minu puhul olid selleks käsivarred).




Nüüd aga mainin ära kõige kõige kõige tähtsama asja tervisliku elustiili muutumise juures - toitumine!
Kui ma enda toitumist ei oleks muutnud, ei oleks sellest korralikust trennirutiinist vast suuremat kasu ka olnud.
Alustasin väga lihtsalt ja loogiliselt. Vältisin jahutooteid (sai/leib, makaron), valge riis, kartul, maiustused. Mainitud toiduaineid vältisin 100% mitu kuud järjest. See oli lihtne, ausalt! 

Vaatamata sellele, ei muutunud mu toidulaud üksluiseks, vastupidi!
Avastasin enda jaoks mitmeid uusi ja huvitavaid maitseid. Erinevaid kokkamisviise ning retsepte.

Tänan end nende valikute eest tänase päevani ja olen õnnelik, et suutsin nii otsustuskindlalt oma toidulauda muuta. Tuleb küll tunnistada, et täna, pea 4 aastat hiljem ei väldi ma ülalmainitud toiduaineid sajaprotsendiliselt, kuid koju ma neid siiski ei osta.

Söön palju puu- ja juurvilju, teraviljatooteid, suppe, vähesel määral ka liha(ma ei ole suur lihalemb), kala, hautiseid, wokke, salateid jne.

Palun pidage siiski meeles, et ma ei ole ei toitumisnõustaja ega mingil määral suur spordispetsialist seega palun ärge mind nende valikute pärast risti lööge! :D 

Kirjeldatud valikud toimisid lihtsalt minu puhul suurepäraselt.



Töötasin välja endale kohe algusest süsteemi, et päevas peab olema 5 toidukorda. Pean sellest tänase päevani kinni ja see on rutiiniarmastajale üks igati mõnus eluviis :D.
Absoluutselt iga päev võtan kodust kontorisse kaasa nii hommiku- kui ka lõunasöögi ning vahepalad, mis täidavad ära vahepealsed söögikorrad. 
Koduste toitude kontorisse kaasa võtmine hoiab kokku kõvasti raha ja annab turvatunde, kuna tead, mis, millal ja kelle poolt sinu toidu sisse pandud on! :)

Kokkuvõtvalt ütlen veel ära, et esimesi märgatavaid tulemusi nägin ca. 3 kuu möödumisel.
Aastaga suutsin kaotada oma rahulikul teekonnal 15kg ja viimased aastad olen tegelenud vaid kaalunumbri säilitamisega. 
Aasta võib tunduda hiiglama pikk aeg, aga 15kg kaotamiseks on see tegelikult väga mõistlik ja nahk jõuab kenast järgi tulla.

Et see postitus ei veniks kahe kilomeetri pikkuseks, räägin järgmises postituses praegusest trennirutiinist (mis on algusega võrreldes üsna erinev), lemmikretseptidest, ületreenimisest ja vigastustest, mis mind sporti tehes tabanud on ja kuidas neid vältida.

Tsauki!


4 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Ära nüüd karutuleid ja muid käid süsivesikuid küll karda. Keha (aju ja kõik keha rakud) vajavad neid! :) Rafineeritud värk on tõesti pask (valge sai,valge suhkur, valge pasta).
Aga ... 4 keskmist kartulit + lisandid) on 39% päevasest kaltsiumivajadusest. 100% on veel kaetud vitaminiide B3, B5, B6, folaat, A, C ja K vajadus ning mineraalidest vase, mangaani ja kaaliumi vajadus. peale selle 81% rauavajadusest, 83% magneesiumivajadusest, 48% valguvajadusest.
Ülitubli oled!

Liisa Pärnpuu ütles ...

Tänud kommentaari eest! Olen kartulit hästi tasapisi menüüsse tagasi lisanud (sest see oli varem mu maailma kõige lemmikum toiduaine ja sõin seda ilmselgelt koguaeg ja liiga palju :D ). Lihtsalt esialgseks organismi boostimiseks/puhastamiseks jätsin selle va kartulipoisi menüüst välja :)

Anonüümne ütles ...

Mida tavaliselt õhtusöögiks sööd ja mis sa vahepaladeks võtad kaasa? :)

Liisa Pärnpuu ütles ...

Kuna teen alati toitu suure portsu, siis jagub sellest mitmeks päevaks nii õhtuks kui lõunaks, seega on õhtu ja lõunasöögid enamasti samad. Kirjutan kõige rohkem tehtud toidud välja järgmises trenni postituses juba veidikese aja pärast. Kuna neid toite on päris palju, siis siia ma neid riburadapidi kirja panema ei hakkaks. :)
Aga vahepaladena söön tavaliselt palju puuvilju või kodujuustu või mandleid või porgandeid jms (noh täitsa tavalised asjad mis ka igalpool toitumisartiklites jne on välja toodud vahepaladena). Ise midagi kavalamat ei ole veel välja nuputanud :)