kolmapäev, 23. september 2015

Trennijuttu - katsetused ja kogemused

Kirjutan teile käesolevas postituses kuidas on minu trennirutiin muutunud võrreldes sellega kui 2012 aastal regulaarsete treeningutega alustasin. Kel veel eelmine teema lugemata siis võite piiluda SIIA lingile, kus nähtavad mõned põnevad pildid minu teekonnast ja juttu kuidas alustada - mida süüa ja millist trenni teha, et tulemused oleksid ka reaalselt käega katsutavad
.
On ju täitsa loogiline, et aastaid regulaarselt trenni tehes füüsis areneb ning hakkab vormis püsimiseks nõudma aina vaheldusrikkamat ning püsivamat treeningut.
Seda olen üritanud enda füüsisele ka järjepidevalt pakkuda. Olen nö. poolaastate lõikes pendeldanud varieeruvate kardio trenažööride peal. Peamisteks abivahenditeks on kujunenud jooksulint, ratas või elliptiline trenažöör. Valin nende vahel täiesti tuju järgi või siis vastavalt füüsise seisukorrale ja vajadustele. Vaheldust on aga kehale vaja, et tuua ta rutiinist välja ja anda tööd erinevatele lihasgruppidele.
Kardio treeningule üritan alati lisada kas veidi väiksema mahulise või  parematel päevadel samamahulise jõutreeningu rutiini. See tähendab siis seda, et kui teen 1h jooksulindil, võtan aega ka kuni 1h teha rahulikus tempos jõutrenni. Olen endale välja töötanud jõukava, mille järgi hetkel toimin. Ühe trennisessiooni vältel teen tavaliselt läbi kaks lihasgruppi. Kui keegi tunneb, et ei oska endale harjutusi kohe kuidagi välja valida, siis ehk on minu valikust kasvõi veidikenegi abi. Raskused tuleb muidugi igaühel endal paika panna vastavalt vajadusele



Millegipärast on mul välja kujunenud selline rütm, mis tolereerib ühte kardio trenažööri korraga. Ehk kui olen rattaperioodi peal...siis elliptilise peale ei kipu ja vastupidi. Siin tuleb ilmselt jälle välja minu sisemine rutiini-friik ja korra-armastaja, kes suudab händeldada vaid täielikku korrapärasust.
Taoline rütm aga võib kergelt esile kutsuda vigastusi, kuna koormuse all on pidevalt samad lihasgrupid ning treeningvarustus (ennekõike jalanõud) saab vatti kõige enam just valitud treeningstiili põhjal. Olen sellega ise väga lähedalt kokku puutunud, kui mõned aastad tagasi olin enda jooksujalatsid nii läbi jooksnud, et tekitasin endale põlvevigastuse, mille tõttu veetsin järgneva aasta (!!!) vaid rattal rahulikult vändates kuna jooksu ja isegi ülesmäge kõndimist põlv välja ei vedanud. See andis aga nii korraliku õppetunni, et edaspidi on kasutuses vaid korralikud vastavale treeningule mõeldud jalatsid.

Viimane poolaasta olen olnud peamiselt jooksulindi usku. Peamiselt selle tõttu, et jooksmine tundub kardio treeninguna kuidagi üdini loogiline, lihtne ja kiire lahendus. Et aga jooksurutiini veidi vürtsitada, võtsin käesoleva aasta maikuus ette sõbranna soovitusel nö. jooksuväljakutse. Lisasin tavapärasele treeningrutiinile eesmärgi joosta maikuu jooksul 100km. See ei pruugi tunduda miskine teab-mis-suur-kilometraaž, aga uskuge mind...lihtne see ka ei olnud! :D
Juunikuus üritasin end veel rohkemgi proovile panna ning võtsin ette 120km. Mõeldud-tehtud!


Praegu tagasi vaadates mõtlen, et jumal tänatud nende väljakutsete eest, kuna pea et terve ülejäänud suve olin täielik laiskvorst ja lasin nö vana rasva pealt.
Selliseid treening-vabu perioode nagu möödunud suvel, on mul olnud eelnevalt tegelikult vähe. Kui neid ette on tulnud, on nad ka päris lühikeseks jäänud. Varem valmistas mitte-treenimine mulle meeletut frustratsiooni ja irratsionaalseid hirme - a la - ma paisun nädalaga 5kg. Suht totter eksole.


Nüüd aga kui tuli sisse pikem paus, nägin et olen saavutanud siiski mingigi enesekindluse ning taolised meeletud hirmud mind enam pidevalt ei vallanud.
Okei - need kimbutasid mind aeg-ajalt siiski aga üritasin nendega mingil määral võidelda.
Ma ei tea kas see on vaid minu peas kinni või on selliste mõtetega võidelnud ka teised inimesed, kes kaalu kaotanud. Ausaltöeldes muutub mõtlemine üsna obsessiiv-kompulsiivseks ja võib hakata mingil määral isegi elu häirima. Ma ei hakka valetama, et viimaste aastate jooksul käib mul pea iga päev (!) peast vähemalt korra läbi sundmõte, et peaksin trenni minema. Veel veidramini töötab aju toidumõtteid mõlgutades ning söögivalikuid tehes. Olukord on küll viimase aasta jooksul paremaks läinud, olen enda elu kergemaks teinud ja võtan vabamalt aga üsna omamoodi tiksuvad mu mõtted siiski.
Toitumise teemat tahaksin lahata ja retsepte jagada aga tegelikult täitsa eraldi postituses, seega pöördun hetkel tagasi trennilainele.

Käesoleval aastal on sotsiaalmeedias tuule alla saanud Kayla Itsines Bikini Body treeningkavad.
Võtsime meiegi sõbrannaga Veebruaris need kavad käsile ning tegime läbi 12 nädalase programmi. Kava nägi ette täiesti uue kontseptsiooniga treeningut kui ma varem teinud olin ja seega ka tulemused olid varasemast erinevad. Põhiliseks tulemuseks Kayla kavaga oli oluliselt suurenenud lihasmass (lihasmassi arvelt ka suurenenud kaalunumber). Kuna kardioaktiivsust nägi kava ette palju vähem kui minu organism harjunud saama oli, kasvaski kava täites kõige enam lihasmass.
Võib-olla toimib see mõne teise katsetaja peal erinevalt, aga minu soovitus on seda kava jälgida inimestel, kelle sooviks defineeritumad lihased ja mitte niivõrd kaalulangetus. Kava lõppedes olin ma isegi veidi pettunud, et uus kaunis lihasmass kardio-vaese-toonimata keha pealt nii palju välja ei paistnud kui oleks soovinud, sest vaeva oli 12 nädala vältel nähtud meeletult. Seda olukorda parandas aga kava-järgne aktiivne treening, mis tõi keha kava-rutiinist välja ja kena defineeritud lihas hakkas ka ilusti paistma.





Kui aga mõnel teist peaks parasjagu käsil olema periood kus mingil põhjusel ei saa/taha/ei ole võimalik kodust väljaspool trenni teha, siis soovitan väga väga kodusteks treeninguteks Youtube FitnessBlenderi kanalit. Nende treeningvideod on mõnusalt hoogsad kuid samas piisavalt lihtsad, et koduste vahenditega hakkama saada. Olgugi, et mõned videod nõuavad matti või hantleid, on alati võimalik leida loominguline lahendus. Näiteks mina kasutan kodus mati asemel tekki ja hantlite asemel ca. 4kg öökappe taburetilaadseid voodi kõrval asetsevaid raamatuhoidjaid.
FitnessBlenderi kanali leiad SIIT

Postituse lõpetamiseks mainin veelkord ära, et minu trenniteadmisi ei tasu võtta sulakullana ning 100% tõepähe, kuna teen kõike täpselt nii nagu endal pähe tuleb ja õige tundub. Võin enda näitel öelda, et on väga lihtne kukkuda omaenda mõtete nö. musta auku ja jääda sinna siplema ilmatuma pikaks ajaks. Küll aga loodan, et kõik kes sellisesse sinust teravate küüntega kinni hoidvasse keerisesse on sattunud, suudavad sealt siiski terve mõistusega ja enesekindluse leidmisega välja tulla nagu oli minu puhul.
Käesolev aasta on möödunud minu jaoks täielikult piiride tunnetamise ja endaga katsetamise lainel, et leida üles see kõige õigem treeningstiil ja selle käigus ka enda enesekindlus. Olen õppinud aktsepteerima seda, et kaalunumber kõigubKI mõni kilo siia-sinna olenevalt perioodist (khmmkhmm you know what I mean ladies) , ja see on täiesti normaalne!
Loodan, et see postitus liiga keerukas ja ebaselge ei tulnud ning kui kellegil teist on mõnda vahvat soovitust või küsimust siis ootan neid alati :)
Praeguseks aga tsauki!







Kommentaare ei ole: